dinsdag 21 september 2010

Maandag 20 september 2010

Hallo iedereen! We waren alweer vroeg uit de veren vandaag! Maar dat was niet echt een probleem want we hadden wat slaap en rust kunnen inhalen door onze extra overnachting in Ahmedabad door het weer...En David had weer groot gelijk wat het item 'weather' betrof! Vandaag zag het er stukken beter uit met enkel nog zware onweders richting New Delhi maar op onze route zou het er redelijk moeten uitzien met hier en daar een bui die te ontwijken was! De mensen van de handling kregen ons zonder al te veel moeite door de security en de andere papiermolen, een glazen deur van de gloednieuwe terminal die weigerde open te gaan niet nagesproken... Maar omstreeks half negen lokale tijd kregen we onze start-up clearance en konden we het taxiën aanvatten! De take-off verliep vlotjes en we klommen terug naar FL 090! De vlucht was redelijk direkt en kruiste India van west naar oost. De eerste drie uren verliepen zo goed als vlekkeloos met mooie groene uitzichten over het Indische landschap met hier en daar een bruine rivier erdoor. Dan zagen we voor ons de soms dreigende wolken opduiken... Radiocommunicatie was ook een probleem, het was enorm moeilijk om contact te vinden en te houden met de verschillende stations, daarom werd er goed uitgeluisterd naar de overvliegende airliners om dan via hen een relay message te geven naar het grondstation. Dat lukte met mondjesmaat maar het was toch voldoende om ervoor te zorgen dat de luchtverkeersleiding min of meer wist waar de Flying Juniors zich bevonden. Dan was het nog kwestie van de regenbuien te ontwijken wat niet altijd even simpel was. Onze stormscope werd zeer goed in de gaten gehouden om er zeker van te zijn dat er zich geen CB's of dergelijke in de buurt bevonden. Een fantastische uitvinding zo een stormscope! De mensen die thuis zaten te kijken op de live tracker zullen misschien hebben opgemerkt dat we niet altijd in dezelfde richting vlogen, maar geen nood, we waren bloednuchter, het was om de buien te ontwijken! Na een goeie zeven uur vliegen kregen we eindelijk contact met Calcutta (Kolkata) radar. We hoorden op de frequentie dat het zeer druk was daar in Calcutta, dus terug aandacht geboden om er een vlotte en veilige landing van te maken! We kregen vectors voor runway 19L en even vroegen we ons af hoe de luchtverkeersleider ons tussen al die grote airliners ging krijgen...Maar het moet worden gezegd, die man heeft ons daar op een prachtige manier op final gebracht zonder dat we ook maar één keer het normale patroon verstoorden! Na de landing was het nog een lange taxi achter de Follow-Me car richting onze standplaats. Het was daar een drukte van jewelste door de vertrekkende en aankomende toestellen. Eens op onze "spot" aangekomen werden we opgewacht door een tiental Indiërs die ons vrolijk een goeie dag wilden komen zeggen. En vooral uiteraard curieus waren wie we waren en welke toestel dit was... We waren blij dat we in Calcutta waren en dat het weer al bij al nog was meegevallen. Het toestel werd terug onderworpen aan een volledige check-up en de fuel werd besteld omdat we de volgende morgen wilden instappen en wegwezen... Dat was het begin van een paar uur wachten. Er moesten weer twee vaten worden aangebracht met Avgas. Dat bleef maar duren tot we ze uiteindelijk in zicht kregen. Er moest ook nog een vrachtwagen aan te pas komen om luchtdruk in de vaten te steken zodat er getankt kon worden. Dit nam ook nog een goed half uur in beslag! Na de hele rompslomp konden we het toestel afsluiten en verzegelen, en ons naar het hotel begeven. Het was veel makkelijker om door de douane en dergelijke te geraken mits we een vlucht binnen India hadden gemaakt! Het hotel lag ook maar een vijftal min rijden van de luchthaven dus we konden ons snel douchen en klaarmaken voor een welverdiend avondmaal! Hierbij nog eens een speciaal woordje dank aan Evy van Jetair om zo flexible en last-minute ons een heel degelijke slaapplaats te helpen bezorgen! We keken al uit naar de vlucht van morgen richting Bangkok....To be continued.......

Geen opmerkingen: