woensdag 15 september 2010

En zo zijn we alweer aan dag 3 beland. Wat gaat het snel! Vandaag was het de bedoeling om een volledig nieuw luchtruim en bestemming te ontdekken: van Cyprus (Larnaca) naar Dubai! Gisteravond echter kwam de finale bevestiging van Jetex dat we geen overvliegvergunning voor Syrie konden krijgen. Dit was voor ons de enige rechstreekse manier om in Dubai te raken. Als je via het noorden Syrie wil ontwijken zit je vast door Irak en Iran. Wil je langs het zuiden onder door dan zit je vast aan Israel. Enige oplossing was dus om de vlucht via Egypte te laten verlopen, maar dan werd de vlucht te lang om in 1 trek te maken. De vlucht werd daardoor opgesplitst in een stuk Cyprus-Luxor (Egypte) vandaag, en de resterende 10u voor morgen tot Dubai.

Ook al hadden we maar een goeie 5u te vliegen, we besloten niettemin om toch om 5u40 's morgens naar het vliegveld te gaan om zo de warme temperaturen voor te zijn. We werden naar de terminal gevoerd die gebruikt werd voor staatshoofden en andere 'executive aviation', waardoor we in een op-en-top verzorgde terminal kwamen. Daar namen we ons vluchtdossier in ontvangst en trokken we richting vliegtuig. Gisteravond was de motorkap er al afgehaald voor de dagelijkse check, dus konden we vandaag snel vertrekken. Om 6u30 klaar voor opstijgen, wat vlekkeloos verliep ook al werd het snel duidelijk dat we niet snel de voetjes gingen bijeensprokkelen. Het was op dat tijdstip van de dag al 28 graden en het nam een eeuwigheid om te klimmen aan 100 voet per minuut. Meer konden we niet aan door de combinatie van ons gewicht met de buitentemperatuur. Op FL070 een kwartiertje horizontaal gebleven vooraleer verder te klimmen naar FL090. We volgden de obligatoire punten tot naast Port Said en zo verder via Cairo (met mooi zicht op de luchthaven van de hoofdstad) naar het zuiden. We moesten aan Cairo wat afwijken van het vluchtplan gezien er militaire oefeningen bezig waren. Ook eventjes contact verloren met Cairo door de afstand/hoogte waar we op vlogen maar ook dat werd vrij vlot opgelost.

Het uitzicht was prachtig op de woestijnlandschappen die Egypte rijk is, en ook de oevers van de Nijl die met haar groene kleuren en bebouwing afsteken van de dorre landschappen daarachter. Vooral de nadering van Luxor was een zalig moment om te zakken boven die rotsformaties (met de nodige turbulentie) waarna de nijl en Luxor opdook. De landing was net als in Cyprus onderhevig aan een kleine 'opstoot' bij het overschrijden van de threshold, door de warmte die het afstoot, maar verliep ook vandaag weer prima.

Bij aankomst op onze parkeerplaats stonden de mensen van Top Aviation ons op te wachten om ons heel goed bij te staan. Er was heel wat volk, die elk wel op tijd en stond foto's stond te nemen van ons toestel. Het was dan ook geen alledaagse bezoeker... We werden vlekkeloos doorheen de immigratie geloodst en naar het Jetair hotel gebracht (vlak aan de Nijl, wat een uitzicht!), waar we de vlucht voor morgen verder voorbereidden. En dat wordt een spannende vlucht!

Technisch gezien vandaag 1 klein mankementje. Bij het demonteren van de motorkap bleek dat er een bevestigingsbeugel van de mixture kabel was afgebroken. Blijkbaar heeft Murphy het op die kabel gemunt. Met wat inventiviteit hebben we dit euvel kunnen herstellen. Al is het niet gemakkelijk als er 8 man op je vingers staan te kijken... We hopen dat dergelijke problemen nu achter ons blijven voor de lange vlucht van morgen.

marcia zei

halle anthony en bart,

Fantastisch om jullie avontuur te volgen via "the flying juniors dagboek". We zijn eigenlijk een beetje jaloers. We wensen jullie een behouden vlucht, elke dag opnieuw...

Veel groetjes en veel succes vanwege marcia timmerman en christine verhaegen van Flightcare oostende airport.

Anoniem zei

Anthony en Bart
We volgens jullie fantastisch avontuur elke dag op de voet via jullie dagboek. We duimen voor jullie en hopen dat de reis, ondanks de blijkbaar onvermijdelijke technische probleempjes, verder prima zal verlopen.
Hartelijke groeten
Louis en Maria De Keyser-De Grande
Oostkerke

Guido Bouckaert zei

Het schuift toch goed op hé mannen !

Anoniem zei

Jongens,
The sky is the limit - laat niets jullie tegenhouden en geniet van elk moment. We duimen mee en wensen jullie een behouden terugkomst (met leuk filmmateriaal en spannende verhalen).
Succes, Willy en Rita Dehertogh-Van den Eede (baarmoeder ad interim).