dinsdag 14 september 2010

Dag 2 Corfu-Cyprus

Hallo iedereen!



Afgelopen nacht lagen we nog te denken of de problemen met de mixture definitief zouden kunnen worden opgelost. Deze morgen reden we al om 07h40 richting luchthaven om het toestel weer vliegwaardig te krijgen! We hadden een fantastische handling agent, Takis, die trouwens Nederlands sprak! Takis hielp ons waar hij maar kon en zo konden we toch rond ongeveer half tien het luchtruim kiezen richting Cyprus! De take-off verliep zonder noemenswaardige problemen en gestaag klommen we naar Flight level 110, ongeveer een 3.5 km hoogte. Na een klein half uurtje hadden we die hoogte bereikt en vlogen we aan een gemiddelde snelheid van 125 knopen groundspeed langs de prachtige en talrijke eilanden die Grienkenland rijk is... het was een adembenemend uitzicht! Het was een relaxe vlucht maar doordat de autopiloot defect is moeten we toch geconcentreerd blijven vliegen, zeker omdat we airways gebruiken en iedere afwijking van de hoogte kan worden opgemerkt door de luchtverkeersleider.



De vlucht passeerde langs Kreta, ging over Rhodos en dan was er het laatste stuk over de zee richting Cyprus! Halfweg over het eiland mochten we zakken naar 3000 voet en konden we ons beginnen klaarmaken voor de nadering en landing op Larnaca airport! We kregen een visual approach en maakten een geslaagde landing op de Griekssprekende helft van Cyprus.



Na de landing maakte Bart het toestel al klaar voor de volgende dag en kwam de fueltruck langs die de duurste AVGAS van de hele trip in ons toestel goot... een goeie 3 euro per liter en we hadden er meer dan 300 nodig... even slikken...



Anthony demonteerde de motorkap om de volledige motor, inclusief de bekabeling, te checken.

In tegenstelling tot de vorige dag kreeg Anthony geen "bijna hartaanval" en zag alles er goed uit!

De arrival hal was meer dan de moeite, we werden een drankje aangeboden en konden even uitblazen in de zetel terwijl er een taxi werd gebeld.



Hans had ons tijdens de vlucht al op de hoogte gebracht dat we geen toegang kregen tot het luchtruim van Syrië en dat we moeten omvliegen via Egypte. Dit zal ervoor zorgen dat het morgen een zware en lange vliegdag gaat worden die ons over de woestijn van Egypte en Saudi-Arabië zal brengen met tussenin de crossing van de Rode Zee. Het zal voor het eerst deze trip zijn dat we nieuw terrein zullen te zien krijgen. Maar de hitte, lang vliegen en het defect van de autopilot zal ervoor zorgen dat het een enorme uitdaging zal worden morgen!!!


Foto's van vandaag en gisteren kunt u alvast spoedig vinden op onze facebook pagina!

Groetjes van de crew van de Spirit Of The Silver Baheca!

2 opmerkingen:

Raf Van Brussel zei

Hi guys!

Bedankt voor het fijne blogbericht. Prima aanvulling bij de live tracker :-) Hopelijk kunnen jullie binnenkort genieten van de nieuwe, perfect werkende, autopilot. Be safe op jullie leg naar Dubai, geniet van het uitzicht. We kijken al uit naar de foto's! Ik geef morgenvroeg weer een klein verslagje op JOE, laat me maar weten wanneer we eens kunnen bellen. Fijne nachtrust gewenst en morgenvroeg een fijne rate of climb :-) Tot snel, succes! Raf

Geert Lenvain zei

Hey gasten!

Ik heb al informatie ingewonnen om mijn PPL(A) te behalen, zo aanstekelijk is jullie avontuur.

Veel "tail wind" gewenst en geniet maar van deze unieke ervaring.

Véél fotokes nemen!

Geert